چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۲

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد:

کتابخانه‌ها جامعه را توانمند می‌کند و پاسدار سرمایه اجتماعی است

اختتامیه همایش بین المللی «کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک»

معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در اختتامیه همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهاب کوچک گفت: کتابخانه ها جامعه را توانمند می کند، پاسدار سرمایه اجتماعی است، خاطره می سازد، تجربه می آفریند، آموزش می دهد، به مهارت توجه می دهد، خلاق  و ارزشمدار است و دلگرمی به بار می آورد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ۲۶ مهرماه در آیین اختتامیه همایش بین المللی کتابخانه های عمومی و کسب و کارهای کوچک عنوان کرد: برگزاری این همایش تلاش یکساله نهاد برای تدوین ملزومات علمی و عملی «دومین همایش بین المللی کتابخانه های عمومی» بود که فرجامی رضایت بخش یافت.

میرعبدالهی با تصریح اینکه با پایان این همایش، کار کتابخانه های عمومی برای تبیین سویه های مفهومی و اجرایی الگوهای نوین خدمت رسانی به مردم آغاز می شود، گفت: کتابخانه های عمومی ملزم به ارائه خدمت به مردم هستند، مردمی که دل در گرو دانستن دارند، مردمی که به کتابخانه معنا می دهند و آن را فراتر از «مجموعه سازی» و «رده بندی» و «منبع کتابخانه ای» می بینند؛ مردمی که پذیرفته اند که این ارتباطات و نقش ها است که به کتابخانه جایگاه می دهد نه قفسه و درجه کتابخانه، مردمی که شاید به «شکل دیگر خواندن» می اندیشند و ماهیت جمعی فرهنگ را در کتابخانه سراغ می گیرند.

وی با تأکید بر اینکه کتابخانه نظم اجتماعی پدید می آورد، گفت: کتابخانه ها جامعه را توانمند می کند، پاسدار سرمایه اجتماعی است، خاطره می سازد، تجربه می آفریند، آموزش می دهد، به مهارت توجه می دهد، خلاق  و ارزشمدار است و دلگرمی به بار می آورد.

معاون برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور  با بیان اینکه مطالبات و مطلوبات از کتابخانه و کتاب خوانی، خیالپردازی و آرزوی محال نیست، اضافه کرد: وجود برخی تجربه های ایرانی و جهانی که در همین دو روز جلوه های آن را دیدیم و شنیدیم، تحقق پذیر بودن آن را تأیید می کند. اما توسعه و تکمیل این تجربه ها وقتی محقق می شود که از آنچه اکنون هستیم نظرا و عملا فراتر برویم. نهاد کتابخانه های عمومی کشور می کوشد با فهم واقع بینانه این تغییر، آن را نه در حد یک ایده ادراکی و اقدام مدیریتی، بلکه در قامت یک ضرورت و نیاز ببیند؛ نیازی که همزمان باید هم برطرف و هم ایجاد شود.

وی پاسخگویی به نیاز مخاطبان در حوزه کتاب را یک کار فرادستگاهی برشمرد و گفت: پیگیری و پاسخگویی به این نیاز، نیازمند هنموایی صمیمانه همه افراد و دستگاه هایی است که از فرهنگ و جامعه می گویند و می نویسند و به آن می اندیشند.  همدلی همه فرهنگیانی که کتابخانه را به مثابه بخش مهمی از زیست بوم فرهنگی ایرانی مسلمان می دانند، به قول قرآن مصداق «تعاون بر برّ» است که رسالت هر انسان خردمندی است.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.
7 + 0 =